-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47759 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آيه 32 سروة نسأ; منظور خداوند از برترينها چيست؟ و در قسمت دوم آيه ميفرمايد: مردان نصيبي دارند و زنان نيز نصيبي، منظور چيست؟

همان طور كه در شأن نزول اين آيه آمده است، تفاوت سهم ارث مردان و زنان، براي جمعي از مسلمانان، به صورت يك سئوال در آمده بود، آنها گويا توجه نداشتند كه اين تفاوت، به خاطر آن است كه هزينة زندگي، عموماً بر دوش مردان است، و زنان از آن معافند، به علاوه هزينة خود آنها نيز بر دوش مردان است، و همان طور كه در جاي خود اشاره شده است، سهمية زنان عملاً، دو برابر مردان خواهد بود، لذا آيه فوق ميگويد: تفاوتهايي را كه خداوند براي بعضي از شما نسبت به بعض ديگر، قائل شده هرگز آرزو نكنيد زيرا اين تفاوتها، هر كدام اسراري دارد كه از شما پوشيده و پنهان است، چه تفاوتهايي كه از نظر آفرينش و جنسيت و صفات جسمي و روحي داريد و پايه نظام اجتماعي شماست و چه تفاوتهاييكه از نظر حقوقي، به خاطر موقعيتهاي مختلف، همانند ارث قرار داده شده است، كه تمام اين تفاوتهابر طبق عدالت و قانون الهي است. بنابراين آرزوي تغيير آنها، يك نوع مخالفت با مشيت پروردگار كه عين حق و عدالت است ميباشد مرحوم علامه طباطبايي ميفرمايند: از اين جا معلوم ميشود ]از اين كه اين تفاوتها راه آرزو نكنيد[ معلوم ميشود كه مراد از فضل و برتري، چيزي است كه خداوند متعال، با تشريع احكام ويژهاي، به هر يك از زن و مرد، روزي آنان كرده، مانند مزيت مردها از حيث تعدد زوجات و زيادي سهم ارث بر زنان، و مزيت زنان در وجوب مهريه برايشان و وجوب نفقه آنان بر شوهرانشان.

و منظور از اين كه فرموده: مردان از آن چه بدست ميآورند نصيبي دارند و زنان نيز، اين است كه: مردان و زنان، هر كدام بهرهاي از كوششها و تلاشها و موقعيت خود دارند، خواه موقعيت طبيعي باشد (مانند تفاوت دو جنس مرد و زن با يكديگر) و يا تفاوت به خاطر تلاشها و كوششهاي اختياري. و معناي آيه چنين ميشود: و آرزو ننمائيد برتري و مزيت مالي و غير مالي را كه خداوند، زنان يا مردان را; به آن مخصوص كرده، و بعضي را بدان وسيله، بر بعضي ديگر برتري داده زيرا اين برتري را آنان، به سبب موقعيت اجتماعي، يا كار و كوشش در تجارت، يا كار ديگرشان بدست آوردهاند و به نصيب بردهاند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 363، دارالكتب الاسلامية / تفسير الميزان، علامه طباطبايي; ج 4، ص 499، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.